Paris med barn

Jag har mött en ny kärlek - och den stavas P-A-R-I-S!
Jag och de båda sönerna, i skrivandets stund tio respektive snart fem år gamla, flög i mitten av augusti till den franska huvudstaden. Resan var bokad sedan länge - är man ute i god tid så går det enligt min erfarenhet att komma över löjligt billiga flygbiljetter, och denna gången gick resan med Norwegian till Orly Airport för 2600:- tur och retur för mig och de båda barnen.
Syftet med resan från början var att för första gången besöka Disneyland - en resa som jag har spanat på till och från i säkert tio år - och nu äntligen skulle den bli av! Då jag ville uppleva både Disneyland och staden Paris så hade vi planerat in endast en dag på Disneyland, och resterande två dagar turistande runt i Paris vilket i efterhand var en lagom uppdelning av semestern, även om vi utan problem hade kunnat roa oss ute på Disneyland både en och två dagar till.
Efter att vi var klara med Disneyland (vilket jag kommer att skriva om i kommande inlägg) och hade bott nära nöjesparkerna i två nätter så tog vi RER-tåget (pendeltåg) in till Paris, där vi skulle bo vår tredje och sista natt, för att sedan flyga hem sent på kvällen dagen därpå.
Vi hade bokat Hotel Central Saint Germain  via Sembo, vilket jag valde både utifrån pris och läge, samt även betyg från tidigare gäster via Tripadvisor. Hotellet ligger i stadsdelen Saint Germain/Quartier Latin, med gångavstånd till både Notre Dame och även Tuilerieträdgården, Louvren och en mängd andra sevärdheter. Ett par stenkast från hotellet låg även RER- och tunnelbanestation, och med dessa färdmedel är det mycket enkelt att ta sig runt i Paris. Det var även lätt att ta sig till hotellet från flygplatsen Orly med snabbtåget Orlyval som tar dig till RER-stationen Antony och därefter så tar det cirka tjugo minter in till centrala Paris. Med Paris Visit-pass åker man fritt på både RER, metro och buss, och man får även rabatt på inträde vid diverse sevärdheter runt om i Paris. Då dessa kort kostar även för barn så blev det dock enligt mitt tycke väldigt dyrt, men å andra sidan så var det värt kostnaden för att obehindrat kunna ta sig runt i staden, vilket vi även gjorde under våra två dagar.

Hotel Central Saint Germain, Paris

Efter ankomst till Paris och incheckning på hotellet så började vi med en promenad till ön Ile de la Cité och Notre Dame. Vi hade förutom diverse guideböcker förberett oss inför resan genom att titta på bland annat Disneys klassiker Ringaren i Notre Dame, vilket var ett lyckat kort då båda barnen kände igen den enorma katedralen och dess utsmyckningar från filmen. Den stora nackdelen med vår resa var dock tidpunkten för den; augusti, då större delen av Europa - inklusive fransmännen själva - har skollov och semester var helt enkelt en värdelös tidpunkt för att besöka staden, då det fullständigt myllrade av turister vid de större sevärdheterna. Ett besök inne i Notre Dame var därmed inte aktuellt denna gång då kön ringlade sig lång utanför katedralen, och att ställa sig i den lockade varken mig eller barnen just då. Ytterligare en anledning för oss att besöka Paris igen helt enkelt!

Floden Seine, med Notre Dame i bakgrunden

Notre Dame

Därefter promenerade vi västerut längs med floden Seine; vi tittade på gatuförsäljare, ett Eiffeltorn gjort av stolar samt den konstgjorda sandstranden Paris-Plages, med solstolar och parasoller.

Cupcakes på Bertie's Cupcakery, Paris

Paris-Plages - sandstrand mitt inne i Paris!

Mitt emot Louvren fastnade vi länge och väl vid bron Pont des Arts, med alla tusentals hänglås ditsatta av förälskade kärlekspar. Jag läste någonstans innan vi for till Paris att bron hade gått sönder under tyngden av alla lås, men detta var ingenting vi märkte något av under vårat besök där.

Bron Pont des Arts med sina tusentals hänglås

Pont des Arts

Hänglås på Pont des Arts

Därefter styrde vi kosan mot Louvren, som för övrigt var stängt denna dag då det var tisdag. Vi hade innan vår resa läst på om Mona Lisa, som för många är det mest kända konstverket på Louvren, samt att vi hade sett bilder på entrén till muséet, vilken är formad som en stor pyramid av glas,så även barnen tyckte att det var spännande att se Louvren på riktigt även om det just denna dag enbart sågs från utsidan.
Ett stort nöje här var att liksom alla andra turister fota varandra stående på de pallar/stenkuber som finns över muséets innergård, så att det ser ut som om man har fingret på pyramidens topp! Detta tog sin tid, och resultaten var varierande, men skam den som ger sig!

Vid Louvren

Vi shoppade Eiffeltorn!

Louvren

TuileriträdgårdenJardin des Tuileries - är ett av Paris' största grönområden och ligger alldeles intill Louvren om man fortsätter västerut, och här upptäckte barnen Paris' roligaste nöje; mata duvor! En man i parken, som uppenbarligen försörjde sig på duvmatande turister, hällde frön i barnens händer, visslade - och vips hade man ett gäng duvor i handen, på armen eller varför inte på huvudet! Ett billigt och minnesvärt nöje - och stick gärna åt mannen med duvorna en liten slant som tack!

Matning av duvor i Tuileriträdgården

I Tuileriträdgården finns även lekplats, plaskdamm samt sommartid ett större tivoli som vi dock bara gick igenom och kikade på då vi hade besökt Disneyland dagen innan, och ytterligare ett tivolibesök hade känts som en smula överkurs.

Pariserhjul i Tuileriträdgården

Vid Tuileriträdgårdens västra ingång ligger Place de la Concorde, ett storslaget torg som anlades redan på 1700-talet och som en gång i tiden var avrättningsplats för över tusen personer, bland annat Ludvig XVI och drottning Marie Antoinette (Första Klass familjeguider: Med familjen i Paris, 2013). Numer sker inga avrättningar på platsen, men tjusiga statyer, en förgylld fontän samt en över 3000 år gammal obelisk finns att skåda.

Place de la Concorde

Från Place de la Concorde vandrade vi Avenue des Champs-Elysées upp - en av Paris' tjusigaste avenyer med mängder av märkesbutiker och restauranger  av olika slag - med Triumfbågen i sikte vid avenyns slut. Längs med denna avenyn ligger bland annat en Disneybutik (som vi dock missade då vi hade siktet inställt på annat) samt himlen på jorden om du liksom jag har fotbollstokiga barn; Paris Saint Germains alldeles egna butik, med vår alldeles egna Zlatan i spetsen!

PSG's butik på Avenue des Champs-Elysées

Zlatan

För den som gillar glass så har Häagen-Dazs en alldeles egen glassbar av modell större längs med avenyn, och vill du inta en parisisk fika så finns här Ladurée som är kända för sina färgglada macarons.

För den shoppingsugne finns en mängd märkesbutiker längs med den flärdfulla
Avenue des Champs-Elysées

Efter att ha spanat in Triumfbågen så tog vi tunnelbanan tillbaka till hotellet - vid det här laget var både mina och äldste sonens fötter rätt ömma efter att ha vandrat den långa vägen från vårt hotell i Quartier Latin till Place Charles de Gaulle där Triumfbågen har sin plats. Som tur var så hade jag tagit med en enkel paraplyvagn till yngste sonen, vilket jag i efterhand är glad över att jag gjorde även fast han är snart fem år fyllda. Jag anar att jag på så vis besparade oss en hel del klagomål om trötta ben och fötter, vilket därmed gjorde vår vistelse i Paris en hel del smidigare. Det var heller inga problem att färdas genom metrosystemet med en lättare vagn, dock är jag osäker på hur pass smidigt det är med mindre barn och större/tyngre barnvagn då det var en hel del trappor både vid nedgångarna till metron samt nere på stationerna.

Triumfbågen

En av alla metrostationer vi passerade under vår vistelse i Paris

Innan vi den kvällen nådde hotellet så stannade vi till vid ett gäng unga gatudansare, som till barnens stora förtjusning lät dem och ett antal andra barn komma fram och uppträda med dem inför en förhållandevis stor publik - modigt!

Barnen gatudansade i Paris!

Vår andra dag i Paris så tog vi tunnelbanan från St Michel till Eiffeltornet. Äntligen - som barnen hade längtat efter att få se det! Precis som vid Notre Dame så ringlade köerna sig långa för att gå eller åka hiss upp i tornet så vi hoppade över även detta för denna gången - med en stark förhoppning om att återvända till Paris inom kort för att då ta igen en del av det vi missade vid detta första besök.

Eiffeltornet

Efter en hel del foton på oss framför det berömda tornet så gjorde vi misstaget att gå några kvarter bort för att äta lunch - hiskeligt dyrt var det så ett hett tips från en ensamstående mamma är att hålla sig borta från turiststråken om man inte vill betala hutlösa summor för en enkel lunch. Överlag upplevde jag Paris som dyrt i matväg, men jag misstänker att det till viss del var vårat eget fel som rörde oss i "fel" områden, det vill säga där de största turistfällorna finns.

Efter Eiffeltornet så tog vi tunnelbanan vidare mot Louvren, för denna dag så var det dags att göra ett besök invändigt på muséet och spana in Mona Lisa!
Även här ringlade sig köerna långa av turister, både till entrén och biljettkassorna. Dock hade jag läst i en av våra guideböcker att man släpptes före i kön om man hade barnvagn, vilket även stämde vid entrén. I biljettkassan fick vi dock snällt köa som alla andra, och därefter ställdes siktet in på att hitta Mona Lisa, som var vårat mål på muséet för denna gång.
Med alla hundratals (tusentals!?) besökare som var där samtidigt som oss så går det bara att beskriva vägen mot Mona Lisa som att följa strömmen och bara flyta med! Väl framme så förstod vi hur populär hon faktiskt är - folkmassan var enorm framför den förhållandevis lilla tavlan och folk höll upp sina kameror och fotograferade likt äkta paparazzifotografer. Även vi såg till att fånga den hemlighetsfulla Mona Lisa på bild, och därefter så gick vi ett varv på Louvrens Egyptiska avdelning för att spana in mumier och sfinxer - sedan rann svetten om oss och vi var rätt mätta på folkmassorna så vi lämnade muséet för denna gång.

Mona Lisa, i tryggt förvar

Hon är populär, den där Mona Lisa..!

Tilläggas kan att barn går in gratis på Louvren, vilket kan vara bra att veta vid planering av semesterkassan.

På barnens begäran så hann vi med ytterligare ett besök hos duvorna i Tuileriträdgården, och därefter korsade vi Seine och gick utmed den tillbaka mot vårat hotell. På vägen passerade vi bland annat Pont Neuf, Paris' äldsta bro som härstammar från tidigt 1600-tal.

Vid Seine

Pont Neuf, Paris' äldsta bro

Att ta med barnen till Paris är bland det bästa jag har gjort då det är en både vacker och sevärd stad, och även om det emellanåt klagades på trötta fötter eller tjatades efter glass så vägde barnens intresse för alla sevärdheter upp - att besöka en storstad med barn gör att man uppmärksammar och upplever saker som med all säkerhet hade missats om man hade valt att åka ensam vuxen.
Att lära barnen några standardfraser på franska håller även det intresset för staden uppe, och femårige sonen tackade gladeligen med "merci" i butiker och på restauranger.

Jag vill även tipsa om en fantastisk guidebok som är ett måste för barnfamiljen som ska planera sin Parisresa: Första klass familjeguider: Med familjen i Paris. En ovärderlig resekamrat som innehåller allt från tips på sevärdheter, parker och lekplatser till kartor och metroöversikt.

Finns det en europeisk storstad som Du ska ta med barnen till så är det definitivt PARIS!

Ensamma mammans värld; om att resa ensam med barn

En enföräldersfamiljs resor och äventyr!