24 timmar i Oslo

Ett återseende av Oslo skedde snabbare än vad jag hade kunnat tro då vi i slutet av förra veckan satte oss i bilen - jag och de båda sönerna - och körde de cirka 45 milen från vår hemort i Västmanland till den norska huvudstaden.
Det brukar inte vara några problem att bila långt med mina barn, men tre stopp blev det under resan dit, varav ett badstopp vid Sandaholms Restaurang & Camping som ligger strax utanför Årjäng.

Badstopp vid Sandaholms Restaurang & Camping

Väl framme i Oslo så hade vi bokat en natt på Scandic Solli som ligger i västra delen av staden vilket betyder att vi var tvungna att ta oss igenom hela stadskärnan då vi kom in i staden öster ifrån, via E18. Dock är det så smidigt att Operatunneln sträcker sig under hela staden (vilket jag i ärlighetens namn inte hade riktigt koll på innan) så redan innan vi nådde centrum så körde vi ner under jord, för att sedan dyka upp igen på andra sidan. Dock är det bra om man har koll på vilken avfart man ska ta ut ur tunneln (vilket jag faktiskt hade koll på!) då de är numrerade med 1, 2, 3 o.s.v.
Ut ur Oslo är det om möjligt ännu smidigare då det finns gott om skyltar mot E18 och Stockholm. Att undvika rusningstid kan dock vara ett tips, för att på så vis slippa krypa sig igenom X antal kilometer i Operatunneln, vilket vi fick erfara - under vad som måste ha varit årets varmaste dag dessutom!

Eftermiddagen på ankomstdagen spenderade vi genom att gå till fots upp till slottet som låg några hundra meter från vårat hotell, och därifrån gick vi vidare till Rådhusplatsen där även diverse tur- och sightseeingbåtar ligger. Det var indisk festival denna helg då vi kom till Oslo så just vid Rådhusplatsen var det mycket folk i rörelse och mängder med mattält, uppträdanden och annat.

Kungliga slottet, Oslo

Akershus festning, från Rådhusplatsen sett.

Vi gick vidare genom Akershus fästning och dess omgivningar och bort till Försvarsmuséet - som visserligen var stängt då det led mot kväller men vi kunde i alla fall spana in både pansarvagn och kanoner, till sönernas stora fascination.

Utanför Forsvarsmuséet, Oslo.

Från fästningen gick vi vidare ner mot hamnpromenaden mitt emot operahuset och åt glass, och sedan gick vi tvärs genom sta'n igen tillbaka till hotellet. Pojkarna hade sina sparkcyklar med (scooters) i förhoppningen om att hitta en närliggande skatepark, men tyvärr fann vi ingen sådan på nära håll denna gång.

På sparkcykel i Oslo.

Efter att ha avnjutit Scandic Sollis stora frukostbuffé dagen därpå så gick vi åter igen till fots genom slottsträdgården och därefter längs med St. Olavs gate där bl.a. Reptilhuset ligger, vilket vi hade planerat in att besöka. Reptilhuset såg inte mycket ut för världen utifrån, och ingång sker från innergården, men det var väl värt ett besök - dock inget för den som liksom jag är både orm- och spindelrädd, men barnen tyckte att i alla fall att det var roligt!

Från St. Olavs gate gock vi vidare genom sta'n, korsade shoppingstråket Karl Johans gate och styrde återigen kosan mot Försvarsmuséet vilket nu hade öppet. Här kan man se det norska försvarets historia samt även nutida verksamhet, vilket var intressant både för barnen och mig som vuxen. Här intog vi även en enklare lunch i muséets caféteria.

Efter lunchen gick vidare mot Rådhusplatsen och utflyktsbåtarna och tog båten över till Bygdöy och Vikingaskeppsmuséet. Här finns även flera andra muséer såsom Kon-Tikimuséet, Sjöfartsmuséet samt Frammuséet (ett av världens mest kända polarskepp) men denna gången fick det räcka med ett av dessa för vår del då det började närma sig hemfärd mot Sverige.

Båttur till Bygdöy

Vikingakseppsmuséet (skepp från omkring år 890)

Vikingaskeppsmuséet

Båttur från Bygdöy

Akershus festning, från vattnet sett.

På eftermiddagen lämnade vi Oslo, och som nämndes tidigare så hamnade vi mitt i eftermiddagsrusningen vilket innebar att utfärden ur staden tog sin tid, men utöver detta så gick bilresan hem smidigt och strax efter midnatt anlände vi till hemmet igen.

Att ta bilen till resmålet har absolut sina fördelar då resan känns mer flexibel och det är möjligt att stanna efter behag utmed sträckan. Just Oslo är en relativt lätt stad vad gäller bilkörning och jag kan definitivt tänka mig att ta bilen dit igen - om inte annat skulle jag kunna tänka mig att bila runt i andra delar av Norge då jag upplever det som ett mycket vackert land med en stundtals fascinerande natur.

Norge sommar 2015; Oslo och Sandefjord

I helgen som var for vi till Norge för första gången, jag och sönerna (11 respektive snart 6 år). Målet med resan var att besöka Sandefjord och Fjordfesten där bl.a. bröderna Ylvisåker skulle uppträda, men att vi hann se en smula av Oslo också blev ett litet plus i kanten under vår vistelse!

Vi flög med Norwegian mellan Stockholm och Oslo - jättesmidigt att resa med endast handbagage, och med incheckning via selfservice-automat på Arlanda respektive Oslo Centralstation så gick hela resan mycket smidigt.
Mellan Oslos flygplats Gardermoen och centrala Oslo åkte vi Flytoget; avgår var tjugonde minut, resan tar ca tjugo minuter och kostar 180 NOK enkel resa - barn åker gratis.

Första natten bodde vi på Scandic Hotell Byporten som är beläget ett halvt stenkast från centralstationen - nära och bra om man anländer med tåg eller buss till Oslo!
Vi hade bokat ett dubbelrum med extrasäng och fick ett rum med både dubbelsäng och våningssäng - ganska litet, men ändå lagom för oss tre.

Scandic Hotell Byporten, Oslo

Vi hann gå runt lite i Oslo på lördagen innan vi skulle åka vidare med tåg till Sandefjord och Fjordfesten.
På grund av järnvägsarbete så ersattes första tågsträckan med buss, vilket fungerade smidigt i alla avseenden förutom att det saknades AC på bussen - och solen strålade ute. Det blev en svettig timme, men väl framme så väntade tåget på oss, vilket på ca 40 minuter tog oss vidare till Sandefjord.

Även i Sandefjord hade vi bokat Scandic - varför överge ett vinnande koncept!? - och bodde därför på Scandic Park Hotell Sandefjord. Ett riktigt fint hotell med ett stort och rymligt rum med extrasäng.
Jag gillar dessutom Scandics frukostbuffér, och jag sätter gladeligen i mig ett helt dagsbehov kalorier på morgonkvisten..!

Scandic Park Hotell, Sandefjord.

Hotellet låg på gångavstånd från tågstationen i Sandefjord och granne med Fjordfestens festivalområde. På dagen hade festivalen fokus på barnen och barnfamiljer, med hoppborg, fotbollsplan, klättervägg, ansiktsmålning och BMX-show.
Festivalens höjdpunkt enligt oss - YLVIS - spelade mot kvällen, och det var väl värt pengarna att åka ända till Norge för att se dem!

Ylvis, Fjordfesten, Sandefjord 1 aug 2015

På söndagen tog vi tåget och bussen (denna gången med AC!) tillbaka till Oslo och väl framme vid centralstationen så gick vi utmed hamnpromenaden bort till Akershus fästning som är en medeltida kungaborg från 1300-talet - dessutom med en magnifik utsikt!
Därefter gick vi tillbaka mot centralstationen, avnjöt en hutlöst dyr pizza, innan vi hoppade på Flytoget och började vår resa tillbaka till Sverige och Stockholm.

Hamnpromenaden, Oslo

Vistelsen i Norge blev på det hela taget över förväntan (ytterligare ett plus i kanten blev att vi för andra gången på ett halvår delade hotell med YLVIS..!) och speciellt föll jag för Oslo, som jag inte kan påstå att jag var särskilt påläst om innan.
Till Norge och Oslo åker vi således gärna tillbaka, och då det faktiskt är ett av våra kära grannländer så är tåg eller bil ett alternativ till att resa dit på nästa gång!

Ensamma mammans värld; om att resa ensam med barn

En enföräldersfamiljs resor och äventyr!