Norge sommar 2015; Oslo och Sandefjord

I helgen som var for vi till Norge för första gången, jag och sönerna (11 respektive snart 6 år). Målet med resan var att besöka Sandefjord och Fjordfesten där bl.a. bröderna Ylvisåker skulle uppträda, men att vi hann se en smula av Oslo också blev ett litet plus i kanten under vår vistelse!

Vi flög med Norwegian mellan Stockholm och Oslo - jättesmidigt att resa med endast handbagage, och med incheckning via selfservice-automat på Arlanda respektive Oslo Centralstation så gick hela resan mycket smidigt.
Mellan Oslos flygplats Gardermoen och centrala Oslo åkte vi Flytoget; avgår var tjugonde minut, resan tar ca tjugo minuter och kostar 180 NOK enkel resa - barn åker gratis.

Första natten bodde vi på Scandic Hotell Byporten som är beläget ett halvt stenkast från centralstationen - nära och bra om man anländer med tåg eller buss till Oslo!
Vi hade bokat ett dubbelrum med extrasäng och fick ett rum med både dubbelsäng och våningssäng - ganska litet, men ändå lagom för oss tre.

Scandic Hotell Byporten, Oslo

Vi hann gå runt lite i Oslo på lördagen innan vi skulle åka vidare med tåg till Sandefjord och Fjordfesten.
På grund av järnvägsarbete så ersattes första tågsträckan med buss, vilket fungerade smidigt i alla avseenden förutom att det saknades AC på bussen - och solen strålade ute. Det blev en svettig timme, men väl framme så väntade tåget på oss, vilket på ca 40 minuter tog oss vidare till Sandefjord.

Även i Sandefjord hade vi bokat Scandic - varför överge ett vinnande koncept!? - och bodde därför på Scandic Park Hotell Sandefjord. Ett riktigt fint hotell med ett stort och rymligt rum med extrasäng.
Jag gillar dessutom Scandics frukostbuffér, och jag sätter gladeligen i mig ett helt dagsbehov kalorier på morgonkvisten..!

Scandic Park Hotell, Sandefjord.

Hotellet låg på gångavstånd från tågstationen i Sandefjord och granne med Fjordfestens festivalområde. På dagen hade festivalen fokus på barnen och barnfamiljer, med hoppborg, fotbollsplan, klättervägg, ansiktsmålning och BMX-show.
Festivalens höjdpunkt enligt oss - YLVIS - spelade mot kvällen, och det var väl värt pengarna att åka ända till Norge för att se dem!

Ylvis, Fjordfesten, Sandefjord 1 aug 2015

På söndagen tog vi tåget och bussen (denna gången med AC!) tillbaka till Oslo och väl framme vid centralstationen så gick vi utmed hamnpromenaden bort till Akershus fästning som är en medeltida kungaborg från 1300-talet - dessutom med en magnifik utsikt!
Därefter gick vi tillbaka mot centralstationen, avnjöt en hutlöst dyr pizza, innan vi hoppade på Flytoget och började vår resa tillbaka till Sverige och Stockholm.

Hamnpromenaden, Oslo

Vistelsen i Norge blev på det hela taget över förväntan (ytterligare ett plus i kanten blev att vi för andra gången på ett halvår delade hotell med YLVIS..!) och speciellt föll jag för Oslo, som jag inte kan påstå att jag var särskilt påläst om innan.
Till Norge och Oslo åker vi således gärna tillbaka, och då det faktiskt är ett av våra kära grannländer så är tåg eller bil ett alternativ till att resa dit på nästa gång!