Säterdalen och Säters sjukhus

Ibland finns äventyren alldeles inpå knuten. Härom helgen tog jag och barnen en tur till Säter, som ligger mindre än en timmes bilresa från där vi bor.

När äldste sonen var yngre studerade jag till skötare inom psykiatrin, och utbildningen hade sina lokaler på Säters sjukhus. I samband med tiden där minns jag att jag besökte Mentalvårdsmuséet, och även den gamla kyrkogården där patienter från Säters gamla mentalsjukhus ligger begravda. Detta tänkte jag nu ta med sönerna till. Jag som alltid är så välplanerad hade dock missat att kolla öppettiderna för muséet så tyvärr hade den sista visningen precis börjat när vi kom. Den gamla kyrkogården hittade vi inte heller på, trots att vi var och snurrade ett par varv uppe i skogen.
Däremot hittade vi Fasta paviljongen, som öppnade 1912 och som då inhyste psykiskt sjuka personer som begått allvarliga vålds- eller sexualbrott (Psykmuseet.se). Avdelningen lades ned i slutet av 1980-talet, och i början av 2000-talet härjades byggnaden av en brand uppe på taket, vilket även är synligt utifrån.
Det är förbjudet att beträda byggnaden och huvudingången är igenmurad, men det är uppenbart att nyfikna och spänningssökande personer har förbisett detta och tillverkat egna vägar in i den gamla paviljongen.
Jag skulle personligen inte sätta min fot därinne - det var tillräckligt spöklikt utanför! Det går dock att se in genom en del fönster samt de hål som gjorts i väggar och grund i syfte att kunna ta sig in i byggnaden.

Säters fasta paviljong (1912-1989)

Den igenmurade ingången

Vi gick ett varv runt byggnaden, inklusive muren runt promenadgården. På baksidan av promenadgården hade någon händig person tillverkat en stege över muren. Bör jag tillägga att vi inte klättrade över och gick in!?

Promenad runt Fasta paviljongen och muren runt promenadgården

Fönster i muren - det verkar mest växa träd inne på promenadgården numer

Säters fasta paviljong, med spår av branden uppe på taket.

Därefter åkte vi vidare mot Säterdalen. Förutom en fantastisk natur så finns här en lekplats, hinderbana, vandringsleder, fäbod med djur, badmöjligheter samt två olika serveringar. Sommartid är här även olika uppträdanden och andra arrangemang. Vi har varit här flera gånger och det är alltid lika trevligt! Jag kan varmt rekommendera ett besök i Säterdalen och jag tycker att det passar barn i alla åldrar.

Lekplats i Säterdalen

Fäboden i Säterdalen

Hinderbana

Side, Turkiet sommar 2016

På midsommardagen var det dags för min och sönernas åttonde gemensamma resa till vårt semesterparadis Tukiet! Denna gången föll valet på Side - en lite mindre ort än Alanya och Marmaris dit vi varit flera gånger innan, och som i ärlighetens namn inte alls har lockat mig tidigare. Vilket visade sig ha varit ett stort misstag - jag föll som en fura för Side, och kommer definitivt att välja denna lilla mysiga ort nästa gång vi åker tillbaka till Turkiet!

Jag bokade resan med Ving i maj, ca en månad innan avresa. Under maj och juni är resorna oftast riktigt billiga hos charterbolagen, för att sedan gå upp i pris efter midsommar och därefter ligga konstant högt fram till skolstart ungefär. Detta är min erfarenhet, så vill man resa charter riktigt billigt så gäller det att hålla ögonen öppna från och med april, och sedan vara beredd på att resa innan midsommar. Alternativt att kunna åka när skolorna startar i slutet av augusti.
För denna resa betalade jag 2000:- per person, för mig och två barn. Kostnad för transfer och mat på planet på ditresan tillkom. Totalt betalade jag 7000:- för oss tre, en vecka.

Vi flög från Arlanda vid 18-tiden på kvällen och landade i Antalya ca 23:00 lokal tid. Hemresan gick vid midnatt. Fördelen med att flyga kvälls- och nattetid är att barnen oftast sover på flyget och/eller transferbussen, och under alla år som vi har rest så har jag aldrig upplevt det som jobbigt att flyga med barnen på okristliga tider.
Vi flög med Thomas Cook denna gången, och säga vad man vill om charter men flygbesättningen på både dit- och hemresan var den trevligaste och mest serviceminded jag någonsin har varit med om! Ett stort plus i kanten till dessa fantastiska människor som gjorde flygresan till en extra trevlig upplevelse!

Då jag oftast reser på en budget så blir det många gånger priset på resan som styr valet av både resmål och hotell. Detta gjorde att vi denna gången hamnade i just Side och på det lilla lägenhetshotellet Victoria Princess Hotel & Apartments. Vi bodde i en enrumslägenhet, med tre bäddar, badrum, balkong och ett litet pentry. Det var rent och fräscht - vilket är huvudsaken då vi ändå inte spenderar så mycket tid på hotellet.
Hotellet hade ett mindre poolområde samt restaurang och en liten butik. Vi åt dock bara på hotellet en gång, resten av tiden åt vi lunch och middag på andra ställen i Side.

Victoria Princess Hotel & Apartments; poolområdet sett från vår balkong

Side har två stränder; den östra och den västra. Mitt emellan dessa, på en utskjutande udde, ligger Gamla Stan/antika Side. Där myllrar det av butiker och restauranger, och även om det finns shoppingmöjligheter och många restauranger i övriga Side också så är Gamla Stan verkligen ett måste vid åtminstone något tillfälle under vistelsen i Side! Vi promenerade både till stranden och Gamla Stan från vårt hotell, men det går även bussar/dolmusar, samt taxi. På vägen till, samt även i Gamla Stan finns även en mängd antika lämningar att se - därav namnet antika Side.

Antika Side

Gamla Stan

Gamla Stan/Antika Side från havssidan

Vi badade endast vid den västra stranden och den är verkligen perfekt när man har barn med sig då den är otroligt långgrund. Stranden sträcker sig flera kilometer och den kantas av en strandpromenad med restauranger som ligger vägg i vägg med varandra. Solstolar är oftast gratis, och det står "Free sunbeds" på skyltar längs med stranden. Dock förväntas man köpa något från tillhörande restaurang, vilket oftast inte är något problem då de serverar både glass, dryck och mat; antingen direkt vid solstolen eller uppe på restaurangen - välj själv!

Barnen badar i havet, västra stranden, Side

Milkshake på beachen

Västra stranden, Side

Side

Långgrunt i Side!

Vi åkte på en båtutflykt under vår semestervecka. Vi köpte utflykten av en lokal arrangör, vilket oftast brukar vara billigare än att köpa den via resebolaget.
Utflykten tog oss bland annat till floden Manavgat, där man på ena sidan kan bada i den iskalla floden, och på andra sidan i det varma havet! Båten stannade även för bad direkt från båten - och alldeles innan vi kom tillbaka till Side så hade vi turen att se ett stim vilda delfiner ute till havs! Den känslan var oslagbar!!

Båtutflykt, Side

Bad i havet vid Manavgatfloden

Utflyktsbåtar vid Manavgatfloden

Bad i den iskalla Manavgatfloden

Bad från båten

Spanar efter delfiner - vilket vi hade turen att få se!

På väg tillbaka mot Side

Turkiet är verkligen ett fantastiskt land att semestra i, med trevliga och gästvänliga människor, god mat, vacker natur och fantastiska stränder! Befolkningen är oftast så barnvänliga och jag som har rest hit med barnen från det att de har varit tre år respektive åtta månader gamla har aldrig upplevt att det skulle vara ett hinder att resa till Turkiet med barn. Att gå ut och äta på restaurang har heller aldrig varit något problem, då många restauranger har små lekhörnor/lekplatser och personalen ofta skojar med barnen och visar dem allt från sköldpaddor till kaniner, som under årens lopp har hållit hus på de olika matställen vi har besökt.

Just nu råder stora förändringar i Turkiet, och även om det under hela sommaren har varit fortsatt lugnt nere på turistorterna på sydkusten så kan bara framtiden utvisa hur det som händer kommer att påverka turismen i landet. Det är även bara framtiden som kan utvisa när vi kommer att åka tillbaka till Turkiet och Side, men det går knappt en dag utan att jag längtar tillbaka dit!

Barnen fick vara med och mata sköldpaddor vid en av restaurangerna vi besökte

Barnen matar sköldpaddor

På väg till beachen

Side

Side by night

Paradise Restaurant, Side

Ensamma mammans värld; om att resa ensam med barn

En enföräldersfamiljs resor och äventyr!