Paris med barn juni 2015

Sent omsider kommer nu en rapportering om vår resa till Paris som gick av stapeln i mitten av juni förra året, alldeles i början av sommarlovet. Detta var vårt andra besök i den franska huvudstaden, och likaså på Disneyland (om Disneyland kan Du läsa i kommande inlägg). Vår första Paris- och Disneylandvistelse skedde i augusti året innan, och denna gång valde jag medvetet juni, med förhoppning om att slippa fransmännens och övriga Europas semester- och sommarlovsperiod. Förra året (2014) var det nästan olidligt mycket turister var vi än gick i Paris, och köerna var oändliga till de olika sevärdheterna såsom Eiffeltornet, Louvren, Notre Dame o.s.v. För att inte tala om köerna på Disneyland. Denna gången tittade jag i förväg i kalendern på Disneyland Paris hemsida och valde inte bara besökstilldälle utifrån månad utan även utifrån veckodag. Dels för att komma billigare undan samt även för att försöka undvika de värsta folkmassorna. Vi ankom Paris på en lördag och valde att spendera de första två dagarna inne i Paris, för att på söndagskvällen åka ut till Disneyland och sedan spendera måndagen och halva tisdagen i nöjesparkerna, innan det återigen var dags för hemfärd till Sverige.

Vi flög med SAS denna gången och flygbiljetterna bokade jag redan i augusti året innan och jag betalade då ca 2300:- tur och retur för mig och två barn. Jag använde mig av sökmotorn Momondo och bokade sedan biljetterna via Ticket
Vi landade på flygplatsen Charles de Gaulle, strax utanför Paris. Från CDG är det lätt att ta sig in till Paris med pendeltåg (RER), och för vår del tog den oss rakt in på stationen Gare du Nord, där vi bytte till tunnelbanan som skulle ta oss till vårt hotell. Tunnelbanestationen som jag via karta hade räknat ut skulle ligga närmast vårt hotell hette Anvers - och när vi kom upp ovan jord så var det bara att haka på turistströmmen för gatan som ledde till vårt hotell ledde också raka vägen upp till Sacre Coeur, den vackra kritvita kyrkan från vilken Du har utsikt över halva Paris! Med andra ord mitt i Montmartre!

Hotellet vi bodde på hette Hotel Bellevue Montmartre och såg inte mycket ut för världen utifrån - och inte inifrån heller för den delen, med en enkel reception och trånga trappor med röd heltäckningsmatta. Men vårt trebäddsrum var helt och rent, och frukosten var klart godkänd och innehöll både bröd, croissanter, youghurt, juice, kaffe och flingor. Ett mycket prisvärt hotell helt enkelt, särskilt med tanke på läget. Hotellet valde jag att boka via Sembo och vi betalade ca 1400:- för ett trebäddsrum för en natt.

Hotel Bellevue Montmartre, Paris

Efter att ha checkat in på hotellet och därefter köpt varsin croque monsieur i ett gatustånd så begav vi oss mot Sacre Coeur, vilken låg endast ett par stenkst från vårt hotell. Nedanför kyrkan fanns en lekplats och en karusell, vilken den då femårige yngste sonen åkte för ett par euro.

Karusell vid Sacre Ceour

Utsikt över Paris från Sacre Ceour

Utsikt över Paris

Efter att ha gått igenom kyrkan en sväng (här var det massor av turister, så följa-strömmen-principen gällde!) så vandrade vi vidare genom Montmartre, förbi både Moulin Radet och Moulin Rouge. Därefter följde vi Blvd de Clichy och Blvd de Rochechouart tillbaka till vårt hotell för att göra kväller.

Moulin Rouge

Efter att ha intagit frukost i det pyttelilla frukostrummet på hotellet morgonen därpå så checkade vi ut och ställde våra resväskor i receptionen för förvaring under dagen, då vi först senare på eftermiddagen skulle ta RER-tåget ut till Disneyland. Därefter tog vi tunnelbanan till Place Charles de Gaulle där Triumfbågen är belägen.

Triumfbågen, Paris (bild tagen 2014)

Därefter gick vi längs med Avenue des Champs-Elysees. Vi spanade på alla tjusiga butiker med röda mattor och dörrvakter utanför entréerna och vi fascinerades av priserna i deras skyltfönster! Denna gången gjorde vi även ett besök i Disneybutiken som finns längs denna gata - även om vi skulle åka ut till Disney senare under dagen så kunde vi inte riktigt låta bli! Glass på Häagen-Dazs blev det också - inte billigt men så gott!

Häagen-Dazs på Avenue des Champs-Elysees (bild från 2014)

Tjusiga butiker längs Champs-Elysees

Fönstershopping på Ladurée och deras färgglada macarons blev det också längs vägen men ingen fika där denna gången då vi hade magarna fulla med glass.

Ladurée's skyltfönster, Paris

Champs-Elysees med Triumfbågen.

Vi vek av från Champs-Elysees med sikte på floden Seine och Eiffeltornet, och ganska så snart så dök mycket riktigt tornet upp på avstånd. Då vi besökte Eiffeltornet på närmare håll förra året så nöjde vi oss med att se det på avstånd denna gång.

Spanar på Eiffeltornet

Vi gick vidare längs med Seine och kom så småningom fram till Pont Alexandre III, som i guideböcker benämns som Paris' vackraste bro! Vi såg den tjusiga Invaliddomens förgyllda tak på håll men fortsatte längs Seine fram till Tuileriträdgården där vi köpte smörgåsar och annat ätbart längs med Rue de Rivoli och sedan satte oss i parken och hade picknick.

Pont Alexandre III

På Pont Alexandre III

På Pont Alexandre III med Eiffeltornet i fjärran

Pont Alexandre III med Invaliddomen i bakgrunden

Spanar på Eiffeltornet

Picknick i Tuileriträdgården

Därefter fortsatte vi till Pont des Arts; bron med alla tusentals hänglås som vi även besökte förra året. De flesta lås var nu dock borttagna - kan det vara för att bron blir för tung? Har för mig att jag läste det någonstans redan vid vårat förra besök, och att bron då riskerade att rasa?

Pont des Arts som det såg ut 2014, numer är bara delar av den fylld med hänglås.

Vi fortsatte till fots över Seine och bort till Luxembourgträdgården; ytterligare en av Paris' vackra parker! Vid det här laget var det riktigt hett så vi satte oss på en parkbänk för att pusta ut ett slag, innan vi gick vidare genom parken. Vi köpte nötter och dricka i en liten kiosk, innan vi beslutade att vi nu hade sett så mycket av Paris som vi orkade i värmen - och så tog vi tunnelbanan tillbaka till hotellet där vi hade våra resväskor förvarade.

Médicifontänen i Luxembourgträdgården

Apropå resväskor så är ett hett tips att packa lätt om du planerar att åka mycket tunnelbana i Paris. Tunnelbanestationerna saknar ofta hiss såvitt jag har sett, vilket innebär att det blir mycket långa trappor att släpa resväskorna uppför och nedför. Kan erkänna att det för vår det blir både mindre och lättare väskor nästa gång vi besöker den franska huvudstaden...

Efter att vi hade hämtat våra väskor på hotellet så tog vi tunnelbanan till Gare du Nord, där vi bytte linje och åkte vidare till Chatelet Les Halles. Därifrån tog vi RER-tåget (pendeltåg) ut till Marne-la-Vallé och Disneyland!
Väl framme vid Disney gick vi till Disney Village (dit behövs ingen inträdesbiljett) och åt middag samt spanade runt i en av Disneybutikerna.

Disney Store i Disney Village

Därefter tog vi shuttlebussen, som avgår strax utanför Disneyparkerna samt tågstationen dit man anländer med RER-tåget,  till vårt hotell Kyriad at Disneyland Paris där vi skulle spendera de närmaste två nätterna innan hemfärd till Sverige igen.
Om vår vistelse på Disneyland Paris kommer Du att kunna läsa i kommande inlägg.

Lotta
2016-02-22 @ 15:15:54
URL: http://www.jellybox.se

Härliga bilder!

Svar: Tack så mycket Lotta!